De Peugeot 203 , 403 en 404 hebben een plaatje achter de waterpomp, vaak weg geroest of hij ligt los. Hierdoor geen goede circulatie meer van de koelvloeistof. De achterste cilinders worden erg heet met allerlei gevolgen. Origineel zit het plaatje geklemd. Ik monteer het nieuwe metalen plaatje met kit en 2 kleine schroefjes. Hierdoor werkt de waterpomp weer optimaal. Van nature zijn deze types geen warmlopers. Dan is er echt iets mis. Ook vaak verstoppingen in de radiateur. Spoelen is meestal kansloos. Van alle koperen radiateuren is het binnenwerk makkelijk te vervangen voor een nieuw koelblok. Deze nieuwere versies koelen beter in verband met de koelribben aan de kanalen. Zorg dat de thermostaat goed in de slang zit en boor er 1 klein gaatje in van 3 a 4 mm. Hierdoor een betere doorstroming van warmte en reactie van thermostaat.
De kachel radiateur is ook vaak verstopt. Ik heb deze in een ultrasoon bad gedaan en de resultaten zijn perfect! Wel 3 keer in diversen richtingen er in leggen en tussendoor spoelen. De kachelkraan demonteren en polijsten, nieuw vet erin en die werkt ook weer als nieuw (203 403 404).
Belangrijk is om de juiste koelvloeistof te gebruiken. Moderne G12 is vaak agressief op het oude aluminium. Ik gebruik de Coolant -38 Organic NF van Kroon. Hier geen rare oxidatie meer aan het oude aluminium.