Passion Peugeauto – Tour du Péloponnèse 2019

Na alle pech van vorig jaar met deze rally, waar we al vóór de eerste tijdrit uit vielen met de Peugeot 402 uit 1937, hadden dit jaar wat meer succes met de Peugeot 504 coupe alias de  B-Legend!  ​In 2017 werden we tweede overall met de 504 coupé in de Griekse rally. In de nabeschouwing […]

International l’Avonture Peugeot Meeting 2019

Na alle kinderziektes en aanloopproblemen was de Peugeot 402 weer helemaal betrouwbaar gemaakt  voor langere afstanden. We besloten om met de Internationale Peugeot Meeting mee te doen, begin mei.  Omdat de  kruissnelheid van de 402 op 90 kilometer per uur ligt, vermeden we de snelwegen. De afstand van 240 kilometer betekent een reistijd van 4 uur. Als je daar een dag voor  uittrekt […]

Tour du Péloponnèse per Peugeot 402 – deel 5

Na maanden werken een afspraak gemaakt bij RDW in Veldhoven. Op 1 augustus 2018 mocht ik komen. Dat was best spannend omdat voor de afspraak een wachtlijst stond van 6 weken en we 27 september zouden vertrekken naar Griekenland. De RDW heeft tegenwoordig een speciaal team voor klassiekers. Men was erg enthousiast over de aanpassingen, ook […]

Tour du Péloponnèse per Peugeot 402 – deel 4

Om uit de  motor een beter rendement  te krijgen, een 2 liter met 55 pk en 1 op 6 is niet bepaald ideaal, heb ik besloten om er een universeel motormanagement op te bouwen. Dit  is een ECU die vrij programmeerbaar is.   We hebben namelijk 6 sensoren nodig om op het juiste moment de juiste hoeveelheid benzine en vonk te realiseren. Krukaspositie-sensor, inlaattemperatuur-sensor, […]

Tour du Péloponnèse per Peugeot 402 – deel 3

Het interieur van de 402 is zo geweldig mooi qua vormgeving, kleuren en lijnen. Bruine velours stof met bruin skai, de matten donkerbruin en de hemel in een lichte tint bruin. Al de metaaldelen zoals dashboard en raamlijsten zijn bruin gelakt. Met een lichte wijzerplaat geeft het een mooi contrast. Alle greepjes, hendeltjes en knopjes […]

Tour du Péloponnèse per Peugeot 402 – deel 2

Het hart van de 402 is door een revisiebedrijf opgeboord om de overmaat zuigers passend te maken. Deze nieuwe zuigers waren 1.5 mm groter. Dat leek best veel, maar 1.5 : 2 is 0.75 mm, omdat er in een cirkel materiaal wordt weggeboord. Nu was het zo dat de motor 0.6 mm slijtage had aan […]

Tour du Péloponnèse per Peugeot 402

Vorig jaar speelde ik al met de gedacht om in 2018 met de Peugeot 402 mee te rijden in de Tour du Péloponnèse in Griekenland. We hebben de 402 al sinds 1986 in bezit, dus ze mag eigenlijk ook wel eens keer keer de weg op.  Het mooie is dat de auto nog een heel […]

Tour du Péloponnèse 2017

Wat vorig jaar niet was gelukt is nu wel gelukt, na heel wat veranderingen en verbeteringen aan de Peugeot 504 Coupe. De auto liep niet lekker, olielekkage aan de turbo, heel het elektrische gedeelte zat me niet lekker, een wirwar aan draden en computers waar letterlijk geen touw aan vast was te knopen. Na een […]

From Bordeaux to The White House

Vrijdag 9 Juni 2017  was er weer de International  l’Avonture Peugeot Meeting in Bordeaux. Dit is een evenement van 3 dagen met tourtochten, lekker eten en drinken en veel gezelligheid. Omdat Bordeaux ruim 1.100 kilometer is, hebben we besloten om met de Peugeot 403 uit 1959 te gaan. Deze auto heeft de laatste jaren wat […]

Tour du Péloponnèse 2016

In 2015 mocht ik mee rijden in de Tour du Péloponnèse, een klassieke rally in Griekenland. Er stond een geweldige Peugeot 504 Coupé klaar. Aangezien dit een hele leuke week was, had ik in april 2016 een Peugeot Coupé uit 1972 gekocht. Een opknapper. Het plannetje was om deze Turijnse pony car een beetje te upgraden met […]

CineCars – La Passion Peugeot

Edward van Zanten doet in ouwe Peugeots, daar hoort natuurlijk een passend bedrijfsvoertuig bij. Ziedaar zijn antwoord, de Peugeot D4a. Simpel, spartaans en klaar voor elk karwei. Wanneer de liefde voor een automerk zo diep gaat, dat een hobby spontaan ontaard in werk, ontstaan vaak de leukste bedrijfjes. Peugeauto van Edward van Zanten is zo’n […]

Met de D4A terug naar het begin

Na de laatste testrondjes*) zijn we een weekendje weg geweest in April naar Baarlo. De eerste 350 kilometer zaten erop. Wat opvalt is de hoeveelheid geluiden die de bus maakt bij 80 kilometer per uur. Oordopjes zijn echt aan te raden. De eerste ritten zijn goed gegaan. Hier en daar nog wat aanpassingen, zoals het […]

Project D4A – deel 3: Techniek en RDW

Met de eerste rit op 4 april 2015 in het vooruitzicht, zat er toch een tijdsdruk om de D4A af te krijgen. We hadden er nog geen meter mee gereden en er zat ook geen kenteken op. De D4A is een  donorauto  geweest in het verleden en ik kwam steeds meer onregelmatigheden tegen. Het gaf […]

Project D4A – deel 2: Lakwerk en reclame

Half september 2014 heb ik de Peugeot D4A binnen gezet in verband met het loslaten van de lak en roestvorming op blanke delen metaal. Eerst wilde ik eens kijken hoe die lak er het gemakkelijkst af gaat. Ik begon met een electrische excentrische schuurmachine met korrel 80, maar dat slibte snel dicht door de wrijving […]

Project D4A – deel 1: van T1 naar D4A

Sinds mijn overbuurman hier is komen wonen/werken, ben ik geraakt door de schoonheid van een klassieke bedrijfswagen. Die stond vorig jaar in de zomermaanden als reclame-object bij de ingang van ons industrieterrein: een blauwe Volkswagen T1 met wit dak en reclame erop. Gewoon schitterend om te zien.  Dus op zoek naar een Peugeot D4A of […]

En Route Nationale 7

Na een grote voorbereiding was het maandag 22 juli 2013 zover. We gingen de Route Nationale rijden met de Peugeot 403. Dit gaf toch een hoop spanningen vanwege ons ongeluk in 2010 in de Belgische Ardennen met onze eerste 403. Gelukkig is alles goed gegaan. We zijn via de snelweg en tolweg naar Parijs gereden, […]