En Route Nationale 7

Na een grote voorbereiding was het maandag 22 juli 2013 zover. We gingen de Route Nationale rijden met de Peugeot 403. Dit gaf toch een hoop spanningen vanwege ons ongeluk in 2010 in de Belgische Ardennen met onze eerste 403. Gelukkig is alles goed gegaan. We zijn via de snelweg en tolweg naar Parijs gereden, het was heerlijk weer, veel zon en helder. Met de tochtruitjes naar binnen gedraaid was het goed uit te houden . Via de Arc de Triomphe  zijn we naar de Eiffeltoren gereden, even ervoor geparkeerd voor een leuke foto, dat viel nog niet mee vanwege het drukke verkeer. Het was zo’n 28 graden die maandagavond en we kregen honger en nog meer dorst. Na een lekkere maaltijd en wat drinken zijn we naar Porte d’Italie gegaan, de START van onze rit RN 7… Het was inmiddels 21:00 uur en zijn tot Villejuif gereden en hebben overnacht in een Ibis Hotel .

De volgende dag, na een lekker frans ontbijtje, hebben we de rit voortgezet naar Fontainebleau. Het kasteel van Napoleon is echt een aanrader en de stad op zich is ook leuk om even te stoppen en op een terrasje te zitten genieten. We zijn hier naar wat dorpjes in de buurt gereden door de bosrijke omgeving waar veel landhuizen verborgen zijn…  Eind van de dag weer gearriveerd in Montargis.

Na een heerlijke nachtrust in Hotel–Inn in Montargis zijn we naar Briare gegaan om de Pont-Canal te bewonderen. Dit is een brug met water over een rivier, gebouwd in 1890 en  nog steeds in gebruik. In de tijd dat we daar stonden kwamen er 4 bootjes overheen. Briare is een mooie plaats met veel water en boten. Na een lekker stokbroodje met ham en kaas was onze honger weer gestild en reden we naar Nevers om daar te overnachten. De Peugeot was helemaal in z’n element op de Route Nationale . Wat opviel is dat er al flinke stukken weg waren afgesloten. Daardoor reden we ongewild over stukken snelweg.

Donderdag stond Moulins op de planning, ook een mooie stad met veel historie. Le Grand Café in Moulins is een tijdreis naar 1899, volgens mij is er na de bouw nooit meer iets veranderd. Om ons aan ons schema van 8 dagen te houden, zijn we die dag doorgereden naar Lyon en wat zie je veel en veel en nog meer op zo’n route. Tarare  is echt een feest om te  rijden. Veel  haarspeldbochten, klims en afdalingen, alsof je in een achtbaan zit. Dan merk je pas hoe geweldig een Peugeot 403 uit 1959 stuurt en remt en rijdt, ondanks de 1500 cc op LPG is het goed te rijden. Om oververhitting van de trommels te voorkomen zijn we rustig naar beneden gereden en remden af op de motor.  We boekten onze overnachtingen gewoon mobiel, via www.booking.com. Nu is het in Lyon vrij prijzig en ook parkeerplaatsen bij hotels zijn schaars. Daarom hadden we net buiten Lyon in Sainte-Foye-lès-Lyon een goedkoop hotelletje gevonden. Adres in de Tomtom en rijden maar. Het bleek een groot oud klooster te zijn, dat kamers verhuurt en ook nog functioneel is voor de gelovigen onder ons. Het uitzicht was prachtig omdat het klooster op een heuvel stond. Een mooie ervaring .

Zaterdag zijn we weer richting Nederland gereden (snifff). Waarschijnlijk heeft 2 x Tarare het wiellager rechts voor niet goed gedaan, de brom werd steeds erger. Om vastlopen te voorkomen en omdat er nergens een wiellager te koop was/is, heb ik maar besloten om een patroon wiellagervet te kopen en het lager van nieuw frans vet te voorzien. Het geluid was niet minder maar m’n gevoel was wel beter. We zochten een hotel in Nevers uit waar gelukkig airco was, want de temperatuur was erg hoog die zaterdag. Maar voor gemiddeld € 47,50 per nacht voor 2 personen kan je niet teveel verwachten .

Zondag hebben we de leeuw naar Pouilly-sur-Loire gezet, want Relais les 200 Bornes hadden we gemist in verband met een stukje snelweg. We programmeerden de Tomtom zo, dat we door elk dorp kwamen. Zodoende hadden we mooie binnendoor-routes. Eenmaal aangekomen bij Relais les 200 Bornes, dat 200km van Parijs ligt, bleek dat TF1 een reportage aan het maken was over de RN7. Natuurlijk waren ze blij om een 403 uit Nederland te zien en ze vroegen of we aan een interview mee wilden werken. We zeiden geen nee natuurlijk. Het terras werd ontruimd en we mochten opnieuw arriveren… De reportage wordt ergens in oktober uitgezonden. Altijd spannend wat er geknipt is en wat er op TV komt.  We hadden heerlijk gegeten op de heenreis in Montargis en besloten om het nog een keer te proberen bij de lokale Italiaan. We hadden wederom een mooie avond.

Het laatste stukje RN7 en Parijs links laten liggen en op weg naar Belgie. Dit stuk weg-van-de-snelweg is ook mooi en typisch frans.  Onze laatste overnachting was in een soort pension bij mensen thuis, vlak bij de Belgische grens. Maandag zijn we weer naar huis gereden na een rit van 2.300 kilometer. Alles is goed gegaan. We hebben weer een hoop franse mensen gelukkig gemaakt, gezien de vele opgestoken duimen, foto’s die werden gemaakt, claxonnerende auto’s  en zelfs een meneer die naast ons reed en door zijn rechter raam ‘COLUMBO’ riep met een glimlach op zijn gezicht. Wat ook opvalt is dat er in  Frankrijk weinig klassiekers te zien waren. Waar zijn alle Renaultjes 4, Eendjes en van dat spul gebleven?

Voor de tabellen:  2.300 kilometer, 290 liter LPG, een klein beetje benzine, een liter 20w60  en een gemiddeld verbruik van 1:7,9. Het was een onvergetelijke vakantie met onze groene Peugeot.