Brand en klassiekers

De nachtmerrie van elke oldtimer bezitter is kortsluiting en/of verrotte benzineslangen. Dit zijn de meest voorkomende problemen waardoor je klassieker kan afbranden. Welke preventie kun je toepassen?

Belangrijk is dat je geen E10 benzine gaat tanken. Waarom? De oude benzineslangen, acceleratie membraam en benzinepomp vinden E10 niet leuk. Als er niks anders voorhanden is gebruik dan Ethanolkiller als toevoeging. Benzineslangen worden week en lossen op en daardoor krijg je benzinelekkage. Het aluminium en messing in carburateur lost ook op, geeft vervuiling en gaat daardoor slecht lopen en je krijgt lekkage. Bij de 203 en 403 komt het messingbuisje los uit de carburateur. Dit is te voorkomen door een borg strip te monteren.

De kabelboom van de 203 en 403 kunnen heel slecht zijn door geoxideerd koper en vergane linnen buitenmantel, het koper in helemaal groen en in staat van ontbinding. Als er geen tijd/geld is voor het vervangen van de kabelboom is het wijs om een hoofdstroom schakelaar te monteren. Deze plaats ik altijd bij een 203 rechts onder dashboard en bij de 403 links onder dashboard, zodat je binnen in de auto er zo bij kan. Mocht er kortsluiting ontstaan dan kan je de stroom direct onderbreken. De hitte van de kortsluiting zal direct afnemen en de brand zal makkelijk te blussen zijn. Ook ideaal als auto op stalling gaat zodat je accu niet leeg loopt en eventueel kortsluiting ontstaat als je er niet bij bent.