Vaak loopt de motor niet lekker als we de pen achter in versnellingsbak drukken en de ontsteking afstellen op 8 graden of 10 graden. Ook zit het vliegwiel wel eens verkeerd op de kruk-as. Dan is het belangrijk om het BDP te vinden (Bovenste Dode Punt). Hoe ga je aan het werk?
- Demonteer de 1ste bougie of 4de;
- Plaats een lange stang die je op de zuiger laat rusten;
- Plaats een meetklokje, zo kan je op een duizendste mm nauwkeurig het bovenste punt uitklokken;
- Dan zet je rechts van de motor (203 en 403) uitlaat kant een wit streepje op de distributiekap en op de kruk-aspoelie. Deze plek is goed te belichten met de stroboscoop. Omdat dit het BDP is kan je de ontsteking makkelijk afstellen op 8 of 10 graden;
- De motor zal rustiger lopen en meer trekkracht geven als dit perfect staat!
Mocht u de timing van distributieketting willen controleren van de 203 of 403 , zet de krukas spie verticaal naar boven , zet de nokkenas met inham exact bij het M7 boutje zoals je op de tekening kan zien. De distributie ketting kan je strakker of losser zetten met gemonteerde distributie kap , als deze te strak staat hoor je de ketting zingen. Te los ,dan rammelt de ketting.